Pierścienie O-ring, zwane również pierścieniami uszczelniającymi, to elastyczne pierścienie, które służą do uszczelniania połączeń. Są one powszechnie stosowane w różnych gałęziach przemysłu, w tym przemyśle motoryzacyjnym, przemyśle budowlanym, przemyśle maszynowym, przemyśle lotniczym i kosmicznym.

Budowa pierścieni oring – informacje

Pierścienie O-ring są wykonane z różnych materiałów, takich jak gumy syntetyczne, EPDM, NBR, FKM, itp. i mogą być stosowane w różnych temperaturach i warunkach środowiskowych.

Pierścienie O-ring są to pierścienie uszczelniające o kształcie litery „O”, które są wykonane z różnych materiałów, takich jak: gumy, kauczuku, tworzyw sztucznych lub metali.

Budowa pierścienia O-ring składa się z dwóch części:

  • Część robocza – to ta część pierścienia, która jest bezpośrednio w kontakcie z medium, które ma zostać uszczelnione. Jest ona wykonana z odpowiedniego materiału w zależności od warunków pracy.
  • Część krawędziowa – to ta część pierścienia, która odpowiada za uszczelnienie. Jest ona wykonana z miękkiego materiału, aby umożliwić skompresowanie pierścienia i utrzymanie szczelności.

Pierścienie O-ring mogą być również wyposażone w specjalne wzmocnienia, takie jak wzmocnienie krawędziowe, które zwiększają trwałość pierścienia.

Pierścienie O-ring są montowane w rowkach wykonanych w elementach połączenia, między którymi mają być uszczelnione. Dzięki swojej elastyczności, pierścienie O-ring mogą dopasowywać się do kształtu połączenia i zapewnić szczelność.

Pierścienie oring – zastosowanie

Ze względu na swoją prostotę i niską cenę, pierścienie O-ring są bardzo popularne w różnych gałęziach przemysłu i są często używane jako element uszczelniający w różnych rodzajach połączeń, takich jak połączenia rur, złączki, zawory itp.

Pierścienie O-ring są często wykorzystywane jako uszczelnienia dynamiczne lub statyczne w różnych rodzajach urządzeń i maszynach, w tym:

  • w układach hydraulicznych i pneumatycznych
  • w układach chłodzenia
  • w układach paliwowych
  • w układach smarowania
  • w układach przepływu cieczy i gazów
  • w przemysłowych urządzeniach automatycznych
  • w motoryzacji.

Jak podaje się wymiary oringów?

Wymiary pierścienia O-ring są podawane w dwóch parametrach: średnicy zewnętrznej (o-d) oraz grubości pierścienia (c). Podawane są  w milimetrach lub calach. Ważne jest, aby podać dokładne wymiary pierścienia O-ring, aby zagwarantować prawidłowe działanie i szczelność układu.

Czym smarować oringi?

O-ringi mogą być smarowane różnymi rodzajami smarów lub olejów, w zależności od warunków pracy i rodzaju medium, które ma być uszczelnione.

Niektóre z najczęściej stosowanych smarów do smarowania O-ringów to:

  • Smary silikonowe – są to smary o niskiej lepkości, które są odporne na wysokie temperatury i chemikalia. Są one często stosowane w układach chłodzenia i przemysłowych urządzeniach automatycznych.
  • Smary PTFE – są to smary o niskiej lepkości, które są odporne na korozję, ścieranie i chemikalia. Są one często stosowane w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
  • Smary mineralne – są to smary o wysokiej lepkości, które są odporne na ścieranie i łatwe do smarowania. Są one często stosowane w motoryzacji i przemysłowych urządzeniach automatycznych.